Paleis Voor Schone Kunsten

BOZ-RECONSTRUCTIEORGELHLB-2024-ERRATUM



Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.


BELGIË: RESTAURATIEWERKZAAMHEDEN
BOZ-RECONSTRUCTIEORGELHLB-2024-ERRATUM

Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling

1. Koper

1.1 Koper

Officiële naam: Paleis voor Schone Kunsten
Rechtsvorm van de koper: Publiekrechtelijke instelling
Activiteit van de aanbestedende dienst: Recreatie, cultuur en godsdienst

2. Procedure

2.1 Procedure

Titel: BOZ-RECONSTRUCTIEORGELHLB-2024-ERRATUM
Beschrijving: De reconstructie en de restauratie van het monumentale orgel in de concertzaal Henry Le Boeuf van het Paleis voor Schone Kunsten na de brand van 18 januari 2021, inclusief het stemmen en het intoneren van het instrument.
Identificatiecode van de procedure: eb22dfb6-b617-4128-988d-b2c1f4289fd4
Interne identificatiecode: BOZ-RECONSTRUCTIONORGUEHLB-2024-ERRATUM
Type procedure: Onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging / mededingingsprocedure met onderhandeling
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:

2.1.1 Doel

Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45454100 Restauratiewerkzaamheden
Aanvullende classificatie (cpv): 37311300 Orgels

2.1.3 Waarde

Geraamde waarde exclusief btw: 1 652 892,56 Euro

2.1.4 Algemene informatie

Rechtsgrondslag:
Richtlijn 2014/24/EU

2.1.6 Gronden voor uitsluiting

Louter nationale uitsluitingsgronden: Zie administratieve bepalingen

5. Perceel

5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001

Titel: BOZ-RECONSTRUCTIONORGUEHLB-2024-ERRATUM - 1
Beschrijving: De reconstructie en de restauratie van het monumentale orgel in de concertzaal Henry Le Boeuf van het Paleis voor Schone Kunsten na de brand van 18 januari 2021, inclusief het stemmen en het intoneren van het instrument.
Interne identificatiecode: 1

5.1.1 Doel

Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45454100 Restauratiewerkzaamheden
Aanvullende classificatie (cpv): 37311300 Orgels

5.1.2 Plaats van uitvoering

Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Aanvullende informatie:

5.1.3 Geraamde duur

Begindatum: 22/07/2025
Looptijd: 1 000 Dag

5.1.5 Waarde

Geraamde waarde exclusief btw: 1 652 892,56 Euro

5.1.6 Algemene informatie

Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen

5.1.9 Selectiecriteria

Criterium:
Type: Economische en financiële draagkracht
Beschrijving: De kandidaat moet tijdens één van de laatste drie boekjaren een omzet inzake de activiteiten die rechtstreeks verband houden met de werken die in onderhavig bijzonder bestek worden beschreven, hebben gerealiseerd van 500.000 EURO. Hij voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een verklaring inzake deze omzet gerealiseerd tijdens de laatste drie boekjaren.
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De kandidaat beschikt over een erkenning D23 (restauratie door ambachtslieden), Klasse 5, of gelijkwaardig (voor buitenlandse ondernemingen).
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van de voornaamste referenties die gedurende de afgelopen twintig jaar werden gerealiseerd, met vermelding van de locatie, het aantal registers van het orgel, het bedrag, de datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Indien voor het stemmen en/of het intoneren van het instrument beroep zal worden gedaan op een andere stemmer of intonateur, hetzij in onderaanneming, hetzij als lid van de combinatie in het geval van een tijdelijke vereniging, wordt een aparte lijst toegevoegd van de voornaamste referenties die gedurende de afgelopen twintig jaar werden gerealiseerd door deze stemmer(s) en/of intonateur(s), met vermelding van de locatie, het aantal registers van het orgel, het bedrag, de datum en van de publiek- of privaatrechterlijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Deze termijn van twintig jaar is volgens de aanbestedende overheid noodzakelijk om een toereikend mededingingsniveau te waarborgen, gelet op de zeer specifieke aard van de gevraagde referenties. De kandidaat beschikt over minstens 3 (DRIE) referenties met betrekking tot de bouw en/of de restauratie van orgels van groot cultureel, patrimoniaal en/of historisch belang met minstens 20 registers, die aantonen dat hij in staat is om projecten van dezelfde omvang tot een goed einde te brengen, en die op cumulatieve wijze beantwoorden aan de hierna vermelde voorwaarden, met dien verstande dat aan alle voorwaarden moet worden voldaan voor elke referentie: - Elke referentie dient de naam van de persoon (personen) te vermelden die de betreffende werken heeft (hebben) uitgevoerd. De werken moeten uitgevoerd zijn door de kandidaat zelf of door een lid van de combinatie in het geval van een tijdelijke vereniging. Het is (zijn) diezelfde persoon (personen) die belast zal (zullen) worden met de uitvoering van de onderhavige opdracht. De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een verklaring op eer die bevestigt dat de vermelde persoon (personen) effectief heeft (hebben) meegewerkt aan de opgegeven referenties. - voor elk van de drie referenties voegt de kandidaat een aparte, beknopte presentatienota toe; - minstens één van de referenties heeft betrekking op een orgel in een zaal (concertzaal, auditorium, conservatorium…); - de kandidaat duidt aan welk van de drie referenties, gesitueerd in Europa, volgens hem de huidige opdracht het dichtst benadert. De leden van de Adviescommissie behouden zicht het recht voor om deze referentie te bezoeken; - voor minstens één van de referenties bedraagt het bedrag der werken minimum € 500.000 excl. BTW; - de referenties moeten uitgevoerd zijn tijdens de laatste twintig jaar; Onder “uitgevoerd” wordt verstaan, het project die, op het ogenblik van de indiening van de aanvraag tot deelneming, het stadium van de voorlopige oplevering en/of van de definitieve oplevering heeft bereikt en dit tijdens de afgelopen twintig jaar. Indien het werken voor publieke overheden betreft, worden de referenties aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd. Indien het werken voor private personen betreft, worden de referenties aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of door een verklaring op erewoord van de kandidaat. Uit het certificaat moet blijken dat de opdracht werd opgeleverd in de laatste 20 jaar, uitgevoerd werd volgens de regels van de kunst en regelmatig binnen de voorziene uitvoeringstermijn tot een goed einde werd gebracht. Het certificaat vermeldt daarenboven de volgende inlichtingen: - plaats van uitvoering; - het aantal registers van het orgel; - desgevallend de naam van de ontwerper; - datum van oplevering (definitief of voorlopig); - stijl van het instrument; - bedrag; - beknopte beschrijving van de verschillende aspecten van het project die verband houden met de onderhavige opdracht.
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De kandidaat moet over voldoende bekwaam personeel beschikken om de opdracht naar behoren te kunnen uitvoeren. De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een presentatie van het personeel waarover hij beschikt. Er zijn minimaal 6 personeelsleden inzetbaar. De kandidaat vermeldt de naam van de intonateur die verantwoordelijk zal zijn voor de intonatie en de coördinatie met de Adviescommissie en eventuele andere intonateurs.
Criterium:
Type: Andere
Beschrijving: De respectieve referenties van de kandidaten alsook de presentaties van het personeel dat zal worden ingezet voor de onderhavige opdracht zullen onderling met elkaar worden vergeleken, om na te gaan welke aanvraag tot deelneming, op kwalitatief vlak, de beste garanties biedt op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om bijkomende inlichtingen en/of documenten te vragen met betrekking tot de opgegeven referenties of de samenstelling van het team en/of om de klanten en/of concertzalen te contacteren, vermeld in de referentielijst en/of de organisten die er spelen, teneinde zich van de tevredenheid van de klanten en de artiesten te vergewissen. De elementen waarmee rekening zal worden gehouden zijn, onder andere, de ervaring en know-how terzake van de kandidaat, de reële samenstelling van zijn team, de ervaring en know-how van de orgelstemmer en/of de intonateur, het aantal, de uitstraling en het prestige van de kerken en/of concertzalen opgenomen in de referenties, de tevredenheid van de klanten en de artiesten die er spelen en hun persoonlijke ervaring met het orgel. Vervolgens worden de aanvragen tot deelneming als volgt gerangschikt: - een uitzonderlijke ervaring terzake en een zeer uitgebreide en relevante bekwaamheid en kennis, die de beste garanties biedt op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat (41 tot en met 50 punten); - een uitgebreide ervaring en een relevante bekwaamheid terzake die goede garanties biedt op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat (31 tot en met 40 punten); - voldoende relevante ervaring en bekwaamheid die voldoende garanties biedt op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat (21 tot en met 30 punten); - onvoldoende relevante ervaring en bekwaamheid met onvoldoende kwaliteitsgaranties op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat (11 tot en met 20 punten); - geen enkele relevante ervaring en bekwaamheid met geen enkele garantie op een goede uitvoering en een bevredigend resultaat (1 tot en met 10 punten).

5.1.10 Gunningscriteria

Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam:
Beschrijving: De punten worden toegekend op basis van de beoordeling door de Adviescommissie van een conceptnota waarin het voorgestelde instrument wordt gedetailleerd. De conceptnota van het orgel beantwoordt verplicht aan de minimumeisen, zoals voorzien in de bepalingen van deel B (Technische bepalingen) van onderhavig bijzonder bestek. De inschrijvers zullen worden uitgenodigd om hun conceptnota mondeling toe te lichten voor de Adviescommissie, waarna de leden van de Commissie de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen. De Adviescommissie is samengesteld als volgt: - Mevrouw Aurore Aubouin, Head of Music van het Paleis voor Schone Kunsten; - Mijnheer Bernard Foccroulle, organist, componist en voormalige Directeur van De Munt en van het Festival international d’art lyrique d’Aix-en-Provence; - Mijnheer Benoît Mernier, organist, componist en titularis van het orgel van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk te Brussel; - Mijnheer Joris Verdin, Organist en musicoloog, Professor Emeritus van de Universiteit van Leuven, Professor aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (AP Hogeschool Antwerpen); Niettemin behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor om, op elk moment in de procedure, een beroep te doen op bijkomend advies van één of meerdere onafhankelijke experten, die een meerwaarde kunnen betekenen voor de analyse van de offertes, de onderhandelingen met de inschrijvers en/of de redactie van de gemotiveerde gunningsbeslissing. De presentaties van de inschrijvers komen verplicht overeen met de initiële offertes en mogen bijgevolg geen nieuwe informatie bevatten. De inschrijvers worden geacht om alle nuttige informatie, stukken en documenten bij hun initiële offerte te voegen. De respectieve conceptnota’s alsook de toelichtingen en de antwoorden die de inschrijvers tijdens de mondelinge presentaties hebben gegeven worden onderling met elkaar vergeleken om na te gaan welk voorstel op kwalitatief vlak de beste garanties biedt op een goede uitvoering van de opdracht, rekening houdende met de minimumeisen voorzien in de bepalingen van deel B (Technische bepalingen) van onderhavig bijzonder bestek. De elementen waarmee rekening zal worden gehouden zijn, onder andere, de kwaliteit van het voorgestelde instrument, de wijze waarop het instrument beantwoordt aan de minimumeisen voorzien in deel B (Technische bepalingen) van onderhavig bijzonder bestek en aan de bijzonderheden (o.a. akoestisch en architecturaal) van de concertzaal Henry Le Bœuf, de mate waarin het instrument beantwoordt aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten, de interne coherentie van het concept, in het bijzonder de wijze waarop de harmonisering wordt benaderd, en de haalbaarheid van het voorstel, de termijn en de modaliteiten van de waarborg, waarna de voorstellen worden gerangschikt en de volgende scores worden toegekend: o een voorstel van uitzonderlijke kwaliteit met de beste garanties op een goed resultaat, die perfect beantwoordt aan de eisen van het bijzonder bestek alsook aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten (80 punten); o een voorstel van zeer grote kwaliteit met uitstekende garanties op een goed resultaat, die in zeer grote mate beantwoordt aan de eisen van het bijzonder bestek alsook aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten (60 punten); o een voorstel van grote kwaliteit, met overtuigende garanties op een goed resultaat, die in grote mate beantwoordt aan de eisen van het bijzonder bestek alsook aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten (40 punten); o een kwaliteitsvol voorstel met aanvaardbare garanties op een goed resultaat en die voldoende beantwoordt aan de eisen van het bijzonder bestek alsook aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten (20 punten); o een voorstel van middelmatige kwaliteit met de minste garanties op een goed resultaat, die amper beantwoordt aan de eisen van het bijzonder bestek alsook aan de verwachtingen van de Adviescommissie en van het Muziekdepartement van het Paleis voor Schone Kunsten (0 punten); Indien twee of meer inschrijvers een gelijkwaardig voorstel doen, zal hen een ex-aequo score worden toegewezen.
Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam:
Beschrijving: De punten worden toegekend op basis van de beoordeling door de Adviescommissie van een methodologische nota, waarin de inschrijver op gedetailleerde wijze beschrijft hoe hij de werken wil uitvoeren, met inbegrip van de planning en de concrete organisatie van zijn ploeg, rekening houdende met de omstandigheid dat de concertzaal Henry Le Bœuf op artistiek en commercieel vlak operationeel blijft voor de volledige duur van de werken. De inschrijver zet de meerwaarde in de verf van de wijze waarop hij de werken wil aanpakken. Hij houdt daarbij rekening met alle bijzondere voorwaarden en bemoeilijkende omstandigheden van welke aard ook. De respectieve methodologische nota’s van de inschrijvers worden onderling met elkaar vergeleken om na te gaan welk voorstel de beste garanties biedt op een goede uitvoering van de opdracht, rekening houdende met de bijzondere voorwaarden van de opdracht, in het bijzonder de omstandigheid dat de concertzaal Henry Le Bœuf op artistiek en commercieel vlak operationeel blijft voor de volledige duur van de werken. De elementen waarmee rekening zal worden gehouden zijn, onder andere, de algemene logica, de haalbaarheid, de planning, de uitvoerigheid van de documenten (o.a. de integratie van de bijzondere voorwaarden opgelegd in de aparte nota, toegevoegd aan onderhavig bijzonder bestek), de mate waarin rekening wordt gehouden met of geanticipeerd wordt op de mogelijke risico’s, en de coördinatie met het Departement Planning van het Paleis voor Schone Kunsten, waarna de voorstellen worden gerangschikt en de volgende scores worden toegekend: - de beste garanties op een goede uitvoering en effectief resultaat, met inbegrip van een doeltreffende samenwerking met het Departement Planning van het Paleis voor Schone Kunsten (20 punten); - uitstekende garanties op een goede uitvoering en effectief resultaat, met inbegrip van een goede samenwerking met het Departement Planning van het Paleis voor Schone Kunsten (10 punten); - de minste garanties op een goede uitvoering en effectief resultaat, met inbegrip van een voldoende samenwerking met het Departement Planning van het Paleis voor Schone Kunsten (0 punten); Indien twee of meer inschrijvers een gelijkwaardig voorstel doen, zal hen een ex-aequo score worden toegewezen.
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:

5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding

Voorwaarden voor indiening:
Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Frans, Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Uiterste datum voor de ontvangst van verzoeken tot deelname: 03/07/2024 10:00 +02:00
Voorwaarden van het contract:
De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: neen
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: ja

5.1.15 Technieken

Raamovereenkomst:
Geen raamovereenkomst
Informatie over het dynamische aankoopsysteem:
Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: neen

5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie

Organisatie voor beroepsprocedures: Paleis voor Schone Kunsten
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning

8. Organisaties

8.1 ORG-0001

Officiële naam: Paleis voor Schone Kunsten
Registratienummer: 0895408978_39
Postadres: Ravensteinstraat 23
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: +32 494 93 06 78
Fax: +32 25078515
Rollen van deze organisatie:
Koper
Organisatie voor beroepsprocedures

8.1 ORG-0002

Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Registratienummer: BE001
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie:
TED eSender

11. Informatie over een aankondiging

11.1 Informatie over een aankondiging

Identificatiecode/versie van de aankondiging: e6899157-c4ad-4c73-a278-e074a10dee80 - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 29/05/2024 00:00 +02:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 29/05/2024 00:00 +02:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands Frans

11.2 Informatie over de bekendmaking

Vergelijkbare advertenties van BDA