Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: KENNISGEVING VAN AANVULLENDE INFORMATIE, INFORMATIE OVER EEN ONVOLLEDIGE PROCEDURE OF RECTIFICATIE
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming : Elsene
Postadres : Elsensesteenweg, 168, BE- 1050 Brussel
Tel: +32 25156415
E-mail: alexandre.claude@ixelles.brussels
Internetadres(sen): www.ixelles.be
Adres van het kopersprofiel: https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=432679
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Overheidsopdracht voor werken nr. 2022-024. Verbouwing van twee klaslokalen in een refter, van een sportzaal in leraarskamer en aanleg van schrijnwerkonderdelen te Athénée Charles Janssens in Elsene, bestaande uit twee percelen. Referentienummer: Gemeente Elsene-2022-024-F02_2
II.1.2. Voornaamste CPV-code : 45454000
II.1.3. Type opdracht : werken
II.1.4. Korte beschrijving
Perceel 1 “verbouwing van twee klaslokalen in een refter en van een sportzaal in leraarskamer”. Perceel 2 “aanleg van houten tribunes en andere schrijnwerkonderdelen”.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-03-30
AFDELING VII. WIJZIGINGEN VAN DE OPDRACHT/CONCESSIEOVEREENKOMST
VII.1. Informatie die moet worden gewijzigd of toegevoegd
VII.1.1. Reden voor de wijziging
Wijziging van de oorspronkelijke door de aanbestedende dienst opgegeven informatie
VII.1.2. Te corrigeren tekst in de oorspronkelijke aankondiging
Afdelingsnummer: IV.2.2)
Plaats waar de te wijzigen tekst staat: Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen
In plaats van:
Datum (dd/mm/jjjj): 2022-04-04
Plaatselijke tijd: 15:00
Te lezen:
Datum (dd/mm/jjjj): 2022-04-25
Plaatselijke tijd: 15:00
VII.2 Inlichtingen over de wijzigingen
VII.2.1 Beschrijving van de wijzigingen
Aard en omvang van de wijzigingen (met vermelding van eventuele eerdere veranderingen van de opdracht)
Er zijn drie nieuwe documenten geüpload naar het platform.
Het betreft een erratum bij het bestek en de volgende twee bestanden:
- 19 131-11 PSS LOT 1 AC Ixelles Ecole 11 réfectoire menuiserie FR-NL ver.04.pdf
- 19 131-11 PSS LOT 2 AC Ixelles Ecole 11 réfectoire menuiserie FR-NL ver.04.pdf
Deze twee documenten vervangen de eerder gepubliceerde veiligheids- en gezondheidsplannen. In het algemene veiligheidsen
gezondheidsplan zijn de volgende wijzigingen aangebracht:
o Artikel 3.5 Taal van de documenten en op de bouwplaats, moet gelezen worden :
"De taal van de documenten en de contacten op de bouwplaats is het Frans of nederlands.
Aannemers die personeel van een ander taalstelsel in dienst hebben, dienen op hun kosten de voorschriften, instructies,
opmerkingen en elke regel in verband met de veiligheid en de gezondheid in de taal van de betreffende werknemers te
vertalen.
Elk team dat zich op de bouwplaats aanmeldt, moet te allen tijde beschikken over minstens één persoon die de taal van de
bouwplaats spreekt en die door de werkgever bevoegd/gemandateerd werd verklaard om de instructies van de hiërarchische
lijn te vertalen.
Werkstations waarvoor dialogen moeten worden gevoerd in de taal van de bouwplaats en die begrip van die taal vereisen,
mogen niet worden toevertrouwd aan personeel dat de taal van de bouwplaats niet spreekt. Dit betreft meer bepaald
veiligheidstaken (besturen van een machine, van kranen enz.), leden van de hiërarchische lijnen en EHBO’ers."
o Artikel 4.4 Uitbestede werken, moet gelezen worden :
"Overeenkomstig artikel 29 van de Welzijnswet bezorgt de aannemer aan al zijn onderaannemers een exemplaar van dit
document en verduidelijkt daarbij de algemene organisatorische maatregelen die een effect kunnen hebben op de hygiëne, de
gezondheid en de veiligheid van de werknemers.
De aannemer is verplicht om het veiligheids- en gezondheidsplan in de onderaannemingsovereenkomst in te voegen. Hij moet
ook zijn onderaannemers evalueren en de nodige maatregelen treffen in geval van een tekortkoming.
De onderaannemers dienen hun eigen veiligheidsplan op te stellen voordat ze een interventie uitvoeren; dit plan wordt door de
preventieadviseur van de hoofdaannemer goedgekeurd (ondertekend).
Voor de aannemers die één of meerdere werken door één of meerdere onderaannemers laten uitvoeren, blijft de
hoofdaannemer verantwoordelijk voor de juiste toepassing van elke maatregel op het vlak van de veiligheid en het welzijn van
de werknemers bij de uitvoering van hun werk door elk van zijn onderaannemers.
Bij uitbreiding van artikel 9 van de wet van 4 augustus 1996 dient de aannemer die bijzondere werken aan één of meerdere
onderaannemers toevertrouwd:
1° elke aannemer te weren waarvan hij kan weten dat deze de verplichtingen opgelegd door deze wet en haar
uitvoeringsbesluiten met het oog op de bescherming van de werknemers niet naleeft;
2° een overeenkomst te sluiten met de onderaannemer waarmee deze laatste zich ertoe verbindt om de verplichtingen na te
leven met betrekking tot het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;
3° zelf, na ingebrekestelling van de aannemer, onverwijld de nodige maatregelen in verband met het welzijn van de
werknemers bij de uitvoering van hun werk eigen aan de inrichting te treffen, indien de aannemer deze maatregelen niet
neemt of zijn verplichtingen gebrekkig naleeft.
Vóór het begin van de werken moet de aannemer aan de werfdirectie en aan de veiligheids- en gezondheidscoördinator
de namen bezorgen van de aannemers met wie hij wil samenwerken. Telkens wanneer een nieuwe onderaannemer wordt
aangeduid, moet deze lijst worden bijgewerkt en aan de opdrachtgever worden bezorgd.
De opdrachtgever en/of de veiligheids- en gezondheidscoördinator weigert een contractant of een van zijn onderaannemers de
toegang tot de bouwplaats in geval van niet-naleving van de veiligheidsregels en -instructies.