Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming: Schaarbeek
Postadres: Colignonplein,BE-1030 Schaarbeek
Contactpersoon: Maxence Furdos
Tel: +32 22447683
E-mail: mfurdos@schaerbeek.irisnet.be
Internetadres(sen): http://www.schaarbeek.be/ https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=410924
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
AANSTELLING VAN EEN TEAM VAN 'PROJECTONTWERPERS' MET HET OOG OP DE STUDIES EN DE OPVOLGING VAN DE WERKEN IN HET KADER VAN DE BOUW VAN EEN CLUBHUIS, EEN OMNISPORTHAL EN ANDERE SPORTINFRASTRUCTUREN OP DE SITE TERDELT, OMVATTENDE DE AFBRAAK VAN EEN GEBOUW EN DE INRICHTING VAN DE BUITENRUIMTES Referentienummer: Schaerbeek-Scha/Infra/2021/008-F02_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 71000000
II.1.3. Type opdracht: diensten
II.1.4. Korte beschrijving
Het project, gelegen Terdeltplein 1, bestaat uit :
- Afbraak van het bestaande clubhuis + nivellering ;
- Bouw van een clubhuis en van een omnisporthal ;
- Bouw van sportinfrastructuren : tennis, padel, zones voor sport en spel, renovatie van de atletiekpiste en het voetbalterrein, ….
- Inrichting van de buitenruimtes : parking, inrichting van de onmiddellijke omgeving van de terreinen, herstelling wegenis, verlichting van de omgeving en de terreinen, …
De nieuwe constructies zullen aan de bouwcriteria van zogenaamde passieve gebouwen beantwoorden.
Het project moet rekening houden met de operationele beperkingen wegens de bezetting van de site tijdens de werken.
De werkzaamheden zullen in fasen worden uitgevoerd. (De activiteiten van het sportcomplex moeten tijdens de gehele bouwperiode blijven doorgaan).
De opdracht van de projectontwerper omvat alle gewone prestaties die de architect moet leveren, met inbegrip van prestaties op het vlak van stabiliteit (met inbegrip van bodemproeven), bijzondere technieken (verwarming, ventilatie, elektriciteit, verlichting, data, telefonie, brand- en inbraakveiligheid), akoestiek, bodemonderzoeken, asbestinventaris, de volledige EPB-opdracht, kennis van afbraakmaterialen (inventaris van mogelijk herbruikbare materialen).
Het maximumbudget voor de werkzaamheden mag niet meer bedragen dan € 7.200.000 inclusief btw (inclusief de te voorziene 15% ter dekking van prijsherzieningen en eventuele meerwerken tijdens de duur van de opdracht). Bijgevolg zijn de honoraria voor deze opdracht vastgesteld op een forfaitair percentage van 12%.
Het betreft een niet-openbare procedure, die dus in twee fasen verloopt. In een eerste fase zullen de inschrijvers hun knowhow
moeten kunnen aantonen door het voorleggen van de documenten die worden gevraagd in het hoofdstuk betreffende de
kwalitatieve selectie. Onder deze inschrijvers kiest het bestuur vijf kandidaten die zullen worden uitgenodigd
om een offerte in te dienen.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE1
II.2.4. Beschrijving
Het project, gelegen Terdeltplein 1, bestaat uit : - Afbraak van het bestaande clubhuis + nivellering ; - Bouw van een clubhuis en van een omnisporthal ; - Bouw van sportinfrastructuren : tennis, padel, zones voor sport en spel, renovatie van de atletiekpiste en het voetbalterrein, …. - Inrichting van de buitenruimtes : parking, inrichting van de onmiddellijke omgeving van de terreinen, herstelling wegenis, verlichting van de omgeving en de terreinen, … De nieuwe constructies zullen aan de bouwcriteria van zogenaamde passieve gebouwen beantwoorden. Het project moet rekening houden met de operationele beperkingen wegens de bezetting van de site tijdens de werken. De werkzaamheden zullen in fasen worden uitgevoerd. (De activiteiten van het sportcomplex moeten tijdens de gehele bouwperiode blijven doorgaan). De opdracht van de projectontwerper omvat alle gewone prestaties die de architect moet leveren, met inbegrip van prestaties op het vlak van stabiliteit (met inbegrip van bodemproeven), bijzondere technieken (verwarming, ventilatie, elektriciteit, verlichting, data, telefonie, brand- en inbraakveiligheid), akoestiek, bodemonderzoeken, asbestinventaris, de volledige EPB-opdracht, kennis van afbraakmaterialen (inventaris van mogelijk herbruikbare materialen). Het maximumbudget voor de werkzaamheden mag niet meer bedragen dan € 7.200.000 inclusief btw (inclusief de te voorziene 15% ter dekking van prijsherzieningen en eventuele meerwerken tijdens de duur van de opdracht). Bijgevolg zijn de honoraria voor deze opdracht vastgesteld op een forfaitair percentage van 12%.
II.2.7. Looptijd
Aanvang (dd/mm/jjjj): 2022-03-01
Einde (dd/mm/jjjj): 2024-09-30
Verlenging mogelijk: NEE
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:
Om toegang te krijgen tot de opdracht, moet de kandidaat de volgende documenten voorleggen :• Kandidatuurformulier en UEA• Bewijsstukken in verband met de uitsluitingsgronden (strafregister, …)Deze stukken worden door de kandidaat overgemaakt aan de aanbestedende overheid onder de vorm van de documenten A en B, waarvan u de gedetailleerde samenstelling hierna vindt.
III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
Om toegang te krijgen tot de opdracht, moet de kandidaat de volgende documenten voorleggen :• Kandidatuurformulier en UEA• Bewijsstukken in verband met de uitsluitingsgronden (strafregister, …)Deze stukken worden door de kandidaat overgemaakt aan de aanbestedende overheid onder de vorm van de documenten A en B, waarvan u de gedetailleerde samenstelling hierna vindt.
Eventuele minimumeisen:
DOCUMENT A : Kandidaatsformulier en UEA :
De inschrijvers moeten bij hun kandidatuur het inschrijvingsformulier en het UEA voegen, die beide bij de aankondiging van de opdracht zijn gevoegd.
• Op het inschrijvingsformulier wordt de samenstelling van het team vermeld; de inschrijvers moeten erop toezien dat het formulier wordt ondertekend door alle ondernemers die deel uitmaken van het team. In het geval dat er een beroep wordt gedaan op onderaannemers, moeten de inschrijvers een verbintenisbrief bij hun inschrijvingsformulier voegen.
• De inschrijvers moeten een UEA verstrekken voor elke ondernemer die deel uitmaakt van het team, inclusief onderaannemers.
DOCUMENT B : De volgende bewijsstukken moeten worden ingediend bij de kandidatuur:
• Voor alle ondernemers die lid zijn van het team, een uittreksel uit het strafregister of een gelijkwaardig document waaruit blijkt dat de inschrijver:
• niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een veroordeling voor deelname aan een criminele organisatie, corruptie, fraude, terrorisme of witwassen van kapitalen;
• zich niet bevindt in een staat van faillissement of vereffening;
• geen aangifte heeft gedaan van faillissement en niet het voorwerp uitmaakt van een procedure van vereffening of van een gerechtelijke reorganisatie;
• niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een veroordeling voor een strafbaar feit dat zijn professionele moraliteit aantast.
• In toepassing van artikel 62, § 2 van het KB van 18 april 2017 is de Belgische inschrijver niet verplicht om een RSZ-attest bij zijn offerte te voegen. De aanbestedende overheid zal zelf inlichtingen inwinnen. Voor de kandidaten of het lid/de leden van het team afkomstig van een andere lidstaat van de Europese Unie worden de attesten van de bevoegde overheid toegevoegd die aantonen dat de kandidaat in orde is wat betreft de hierboven aangeduide verplichtingen.
• In toepassing van artikel 63, § 2 van het KB van 18 april 2017 is de Belgische inschrijver niet verplicht om een attest toe te voegen waaruit blijkt dat hij in orde is met zijn fiscale verplichtingen. De aanbestedende overheid zal zelf inlichtingen inwinnen. Voor de kandidaten of het lid/de leden van het team afkomstig van een andere lidstaat van de Europese Unie worden de attesten van de bevoegde overheid toegevoegd die aantonen dat de kandidaat in orde is wat betreft zijn fiscale verplichtingen.
De kandidaat die in een van de in de artikelen 67 of 69 van de wet bedoelde situaties verkeert, mag bewijzen dat de maatregelen die hij heeft genomen, voldoende zijn om zijn betrouwbaarheid aan te tonen ondanks de toepasselijke uitsluitingsgrond. Als de aanbestedende overheid deze bewijzen toereikend acht, wordt de betreffende kandidaat niet uitgesloten van de plaatsingsprocedure (art. 70 van de wet van 17 juni 2016).
Er dient te worden opgemerkt dat deze corrigerende maatregelen niet van toepassing zijn:
- als de kandidaat via een gerechtelijke beslissing die kracht van gewijsde heeft gekregen, uitgesloten is van deelname aan plaatsingsprocedures (gedurende de uitsluitingsperiode zoals vastgelegd in genoemde beschikking);
- als de kandidaat de verplichtingen in verband met de betaling van zijn belastingen of sociale bijdragen niet nakomt.
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
De selectie van de kandidaten gebeurt op basis van de volgende selectiecriteria :• Samenstelling van het team dat over de volgende competenties beschikt :• Architectuur;• Stabiliteitsengineering;• Engineering inzake speciale technieken;• EPB/PHPP;• Akoestiek;• Inrichting van de openbare ruimte;• BIM • Het overmaken van een referentiedossier, omvattende minstens drie referenties. Elke referentie betreft een project uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar ten opzichte van de publicatiedatum van de aankondiging van deze opdracht, namelijk een project dat tijdens de laatste drie jaar het stadium van de voorlopige oplevering heeft bereikt. De aard van de over te maken referenties wordt hierna in detail omschreven.De bewijsstukken betreffende de selectiecriteria worden overgemaakt door de kandidaat onder de vorm van de documenten C en D, waarvan u de gedetailleerde samenstelling hierna vindt.
Eventuele minimumeisen:
DOCUMENT C: De kandidaat voegt bij zijn kandidatuur de studie- en beroepskwalificaties van de leden van zijn team, volgens de volgende richtlijnen:
• Wat de architectuur betreft: naleving van de wet van 20 februari 1939 over de bescherming van de titel van architect en naleving van de wet van 26 juni 1963 tot instelling van een orde van architecten:
• Als de kandidaat een natuurlijk persoon of een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid van meerdere natuurlijke personen is, bezorgt hij een attest van inschrijving bij een van de balies van de Belgische orde van architecten voor de persoon of personen die het beroep van architect kunnen uitoefenen in het kader van de uitvoering van deze opdracht. Deze attesten moeten zijn afgeleverd tijdens dit boekjaar. Als de kandidaat een rechtspersoon is of een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid waarvan een of meerdere leden een rechtspersoon zijn, bezorgt hij een attest van inschrijving bij een van de balies van de Belgische orde van architecten op naam van de rechtsperso(o)n(en) of de natuurlijke perso(o)n(en) die het beroep van architect kunnen uitoefenen in het kader van de uitvoering van deze opdracht. Deze attesten moeten zijn afgeleverd tijdens dit boekjaar.
• Wat betreft de kandidaat die buiten België is gevestigd: hij moet een gelijkwaardig document voorleggen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen van het land waar hij is gevestigd. Deze attesten moeten zijn afgeleverd tijdens dit boekjaar.
• Wat de stabiliteitsstudies betreft: naleving van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs: de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van het diploma van de natuurlijke persoon die belast is met dit onderdeel van de opdracht, als bewijs van zijn hoedanigheid van burgerlijk ingenieur bouwkunde of burgerlijk ingenieur-architect.
• Wat de studies inzake speciale technieken betreft: naleving van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs: de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van de studietitel van de natuurlijke persoon die belast is met dit onderdeel van de opdracht, als bewijs van zijn hoedanigheid van burgerlijk ingenieur in elektromechanica of in elektriciteit of van burgerlijk ingenieur bouwkunde of industrieel ingenieur en/of van het bezit van de graad van master in de wetenschappen van industrieel ingenieur met als optie bouw, elektromechanica of elektriciteit.
• Wat betreft de opdracht van EPB-adviseur: naleving van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juni 2008 betreffende de erkenning van de EPB-adviseurs: de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van de kennisgeving van de erkenning voor de uitoefening van de opdracht van EPB-adviseur voor werken in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, overeenkomstig het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juni 2008 betreffende de erkenning van de EPB-adviseurs werken in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, afgegeven door Leefmilieu Brussel.
• Wat betreft akoestiek : de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een attest waaruit zijn bekwaamheid blijkt om de opdracht in dit domein uit te voeren, of laat een ervaring gelden van een opdracht waarbij hij deze competentie heeft moeten aanwenden. Deze ervaring heeft betrekking op een opdracht uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar.
• Wat betreft de inrichting van de openbare ruimte : de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een attest waaruit zijn bekwaamheid blijkt om de opdracht in dit domein uit te voeren, of laat een ervaring gelden van een opdracht waarbij hij deze competentie heeft moeten aanwenden. Deze ervaring heeft betrekking op een opdracht uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar.
• Wat betreft het BIM : de kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een attest waaruit zijn bekwaamheid blijkt om de opdracht in dit domein uit te voeren, of laat een ervaring gelden van een opdracht waarbij hij deze competentie heeft moeten aanwenden. Deze ervaring heeft betrekking op een opdracht uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar.
Opgelet : elke verklaring of inlichting omtrent de vereiste minimale competenties waarvan na verificatie door de aanbestedende overheid blijkt dat ze onjuist is, kan leiden tot het uitsluiten van de aanvraag tot deelneming.
- Onderaannemers
Als de kandidaat van plan is om een beroep te doen op de draagkracht van een derde voor een deel van de opdracht om aan de voormelde criteria te voldoen, zal hij het uitbestede deel van de opdracht en de identiteit van de betrokken onderaannemers meedelen in het kandidatuurformulier.
- Het team
De kandidaat moet de personen noemen die verantwoordelijk zullen zijn voor de opdracht, alsook het door hem voorgestelde team (art. 68, § 4, 2° van het KB van 18 april 2017). Hij vermeldt de studie- en beroepskwalificaties van de kandidaat (of van zijn team).
Het voorgestelde team dient minstens de volgende competenties te bevatten:
• Architectuur;
• Stabiliteitsengineering;
• Engineering inzake speciale technieken;
• EPB/PHPP;
• Akoestiek;
• Inrichting van de openbare ruimte;
• BIM
De derde op wiens capaciteit een beroep wordt gedaan, moet een verbintenisbrief verstrekken waarin hij verklaart dat hij zijn middelen ter beschikking stelt van de opdrachtnemer in geval van gunning van de opdracht.
DOCUMENT D – Referenties, gestaafd met referentienota’s
De kandidaat presenteert drie referenties die volgens hem relevant zijn ten opzichte van het voorwerp van de opdracht en de ambities van de bouwheer. De referenties waarin de architect betrokken is als projectleider binnen een ander team, worden in aanmerking genomen. Om geldig te zijn moet de referentie betrekking hebben op een project uitgevoerd in de loop van de laatste drie jaar voorafgaand aan de datum van bekendmaking van de opdrachtaankondiging, namelijk een project dat in de loop van die laatste drie jaar de fase van voorlopige oplevering heeft bereikt.
Elke referentie moet een studieopdracht betreffen en de opvolging ervan door een effectieve bestelling bij een overheidsinstantie voor de bouw van een openbare sportinfrastructuur, voor een totaalbedrag van minstens 2 miljoen euro zonder BTW.
De kandidaat stelt deze referenties voor in referentienota’s (max. het equivalent van 2 eenzijdig beschreven A4-pagina's per referentie. Bij een overschrijding van het maximaal toegestaan aantal pagina's zal de aanbestedende overheid de extra pagina's niet lezen.)
De nota bevat voor elk van de referenties de volgende gegevens, die inzicht in het project mogelijk maken :
• de datum van de voorlopige oplevering van het project
• de locatie, het type ingreep (ontwerp), de rol van de kandidaat, het bedrag van de studieopdracht, de identiteit van de bouwheer en het (geraamde of definitieve) bedrag van de werken;
• de illustraties (foto's, plannen, schetsen) die nodig zijn voor een goed begrip van het project in verhouding tot het voorwerp van de opdracht en de verwachte capaciteiten van de kandidaat zoals vermeld in het kader van de beperking van het aantal kandidaten;
• een verklarende nota betreffende het project;
• de capaciteit(en) die zijn aangetoond door de referentie (zie hierna).
In deze nota neemt de kandidaat bovendien een verklaring op inzake de relevantie en de kwaliteit van de referentie(s) om zijn nuttige ervaring in het kader van de uitvoering van dit project te laten gelden. In deze nota wordt uitgelegd in welke zin de geselecteerde referentie(s) relevant wordt/worden geacht in verhouding tot het voorwerp van de opdracht, het programma en de aangetoonde capaciteit(en) (zie hierna). Die rechtvaardiging moet verwijzen naar de programmatische bijzonderheden van de opdracht en aantonen dat de kandidaat in staat is om ze uit te voeren.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.1 Proceduretype
Niet-openbare procedure
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2021-07-19 15:00
IV.2.3 Geraamde datum van verzending van uitnodigingen tot inschrijving of deelneming aan geselecteerde gegadigden
2021-08-30
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming: FR, NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
Looptijd in maanden: 6 (vanaf de datum van ontvangst van de inschrijving)
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, BE-1040 Brussel
VI.4.2 Orgaan verantwoordelijk voor de bemiddelingsprocedures
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, BE-1040 Brussel
VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, BE-1040 Brussel
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2021-06-09