Leefmilieu Brussel

Aankoopcentrale voor bodemsaneringswerken bestemd voor Brusselse openbare instellingen



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:  AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT 
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming:  Leefmilieu Brussel
Postadres: Havenlaan 86C/3000,BE-1000 Brussel
Contactpersoon: De heer Jérôme Schoonejans
Tel: +32 27757775
E-mail: jschoonejans@environnement.brussels
Internetadres(sen): www.leefmilieu.brussels 


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Aankoopcentrale voor bodemsaneringswerken bestemd voor Brusselse openbare instellingen 
Referentienummer: 2019H0174
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 45112340
II.1.3. Type opdracht: werken
II.1.4. Korte beschrijving
zie II.2.4
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE


II.2. Beschrijving

II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE1
Voornaamste plaats van uitvoering: Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Brussel
II.2.4. Beschrijving
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft op zijn grondgebied talrijke door vervuiling getroffen gebieden waarvan de sanering en het hergebruik worden belemmerd of gehinderd door de hoge kosten voor sanering of risicobeheer. In het kader van haar actie op het gebied van het beheer en de sanering van vervuilde bodems en haar beleid inzake duurzame ontwikkeling heeft de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, in het bijzonder de Minister van Leefmilieu, als doelstellingen:  - de kwaliteit van het leefmilieu verbeteren, de gezondheid van de burgers beschermen en hun leef- en werkomgeving verbeteren;  - het herstel en op de markt brengen bevorderen van de grondreserves om bij te dragen tot de transversale overheidsactie inzake de ondersteuning van economische activiteiten die werkgelegenheid creëren, het huisvestingsbeleid en de stadsheropleving. De Brusselse ordonnantie betreffende verontreinigde bodems van 5 maart 2009 regelt en bepaalt de verplichtingen tot sanering en risicobeheer door de eigenaars/exploitanten van verontreinigde terreinen. De ordonnantie legt verplichtingen op die onder bepaalde voorwaarden uiterst kostelijk en omslachtig kunnen zijn om uit te voeren. Het industriële verleden van het gewest heeft geleid tot vervuiling of vermoedelijke vervuiling van ongeveer 15.000 terreinen die vandaag voor het merendeel bebouwd zijn met woningen, bedrijven, kantoren enz. Wanneer de ordonnantie van 5 maart 2009 van toepassing is op deze terreinen, moeten de eigenaars of exploitanten eerst contact opnemen met een bodemverontreinigingsexpert die een bodemonderzoek zal uitvoeren om de mogelijke aanwezigheid van vervuiling te beperken en de aard ervan te bepalen. Indien uit het onderzoek blijkt dat dit noodzakelijk is, zullen de eigenaars saneringswerken moeten uitvoeren met een gespecialiseerd bedrijf en een deskundige inzake bodemverontreiniging om het vervuilingsrisico te beheersen of het perceel te saneren. Deze aanpak is uiteraard ook van toepassing op overheden, die, desgevallend, verplicht zijn overheidsopdrachten uit te schrijven om te bepalen met welke gespecialiseerde saneringsonderneming ze zullen samenwerken. Het onderwerp is echter complex en gespecialiseerd en deze openbare instellingen beschikken niet altijd over de nodige interne middelen om dit soort overheidsopdrachten op te stellen en uit te voeren. Om de openbare instellingen te helpen heeft Leefmilieu Brussel sinds eind 2017 een opdrachtencentrale voor het uitvoeren van bodemverontreinigingsstudies opgericht. Momenteel bestaat er geen gelijkaardige opdrachtencentrale voor de uitvoering van bodemsaneringswerken. Deze situatie leidt dus tot vertragingen en problemen bij het beheer van de verplichtingen van de openbare instellingen. Daarom lanceert Leefmilieu Brussel een aankoopcentrale voor alle geïnteresseerde Brusselse openbare instellingen. Deze centrale heeft als doel één enkele raamovereenkomst mogelijk te maken voor deze kopers die werken moeten uitvoeren om verontreinigde bodems te saneren. 
II.2.7. Looptijd
24 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming

III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden: 
Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.

III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
Eventuele minimumeisen:
1. Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.

III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. Het bewijs van de inschrijving van de kandidaat of inschrijver in het beroeps- of handelsregister overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar ze gevestigd is. Het bewijs wordt geleverd door een attest, of, bij ontstentenis, door een verklaring onder eed.2. Een omschrijving van het gedeelte van de opdracht dat de ondernemer eventueel in onderaanneming wil geven.

Eventuele minimumeisen:
1. Het is noodzakelijk dat de inschrijver zich als saneerder van bodemsaneringsaannemer laat registreren bij Leefmilieu Brussel. https://leefmilieu.brussels/themas/bodem/wetgeving-betreffende-de-verontreinigde-bodems/welke-wetgeving-bestaat-er-verband-met-3
Vereiste erkenning: G (Grondwerken), klasse 1


AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.1 Proceduretype
Openbare procedure

IV.1.3 Inlichtingen over een raamovereenkomst of dynamisch aankoopsysteem
De aanbesteding betreft het sluiten van een raamovereenkomst: JA
Raamovereenkomst met meerdere ondernemingen
Beoogd maximum aantal deelnemers aan de raamovereenkomst: 

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2020-02-28 11:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming:  FR, NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
De inschrijving moet geldig blijven tot (dd/mm/jjjj): 2020-05-28
IV.2.7 Begin van de gunningsprocedures
Datum: 2020-02-28
Plaatselijke tijd: 11:00

AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
De offertes kunnen alleen elektronisch ingediend worden via de e-Tendering internetsite https://eten.publicprocurement.be/.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat 33, BE-1040 Brussel
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2020-01-14

Vergelijkbare advertenties van BDA