Gemeente Sint-agatha-berchem

Oproep tot aanvraag tot deelneming - Concessie van werken met betrekking tot de bouw van een appartementsgebouw en gemeentebibliotheek in Sint-Agatha-Berchem


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gemeente Sint-Agatha-Berchem
Koning Albertlaan 33, BE-1082 Sint-Agatha-Berchem
Contact: Mevrouw Sonia De Taevernier
Tel: +32 24640446 Fax: +32 24640492 E-mail: sonia.detaevernier@berchem.brussels
Internet adres(sen): www.berchem.irisnet.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Oproep tot aanvraag tot deelneming - Concessie van werken met betrekking tot de bouw van een appartementsgebouw en gemeentebibliotheek in Sint-Agatha-Berchem
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Gemeentelijk terrein, Soldaatstraat 6/8 op de hoek van de Victor Gunsgaarde te 1082 Sint-Agatha-Berchem
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Huidige openbare aanbesteding van werken gebeurt door middel van een competitieve dialoog.
Het voorwerp van de aanbesteding is de bouw van een appartementsgebouw dat bestaat uit een gemeentebibliotheek van 750 m² op een terrein dat toebehoort aan het private domein van de Gemeente Sint-Agatha-Berchem, gelegen in 1082 SINT-AGATHA-BERCHEM, op de hoek van de Soldatenstraat en de Victor Gunsgaarde gekadatreerd Sectie A nr 80 S.
De ambitie van de gemeente is om door de aanbesteding de onroerende waarde van haar terrein financieel te activeren.
De aanbestedende dienst is niet in staat om de gepaste technische, juridische en financiële middelen te bepalen om te voldoen in haar behoefte voor de bouw van een gemeentebibliotheek. De uitschrijving van huidige aanbesteding is complex omwille van verschillende redenen.
De Gemeente is inderdaad bereid om, volgens de in de huidige staat nog onbepaalde modaliteiten, het terrein dat haar toebehoort en waarop zal kunnen worden gebouwd, ter beschikking te stellen van de inschrijver. De Gemeente zal met name, voor een al dan niet bepaalde duur, haar zakelijke of persoonlijke rechten kunnen overdragen aan de inschrijver, of afstand kunnen doen van haar toegangsrecht tot de constructies die door deze laatste zullen worden gebouwd.
De inschrijver moet zich ertoe verbinden om, binnen een nog te bepalen maximale termijn, een gebouw te bouwen dat op zijn minst op het gelijkvloers en op een gedeelte van de eerste verdieping een gemeentebibliotheek bevat, evenals bepaalde technische ruimtes op de kelderverdieping.
De andere delen van het gebouw kunnen op hun beurt bestemd worden voor andere doeleinden, die bepaald zullen moeten worden in het kader van de competitieve dialoog, bijvoorbeeld voor huisvesting. Volgens de begrotingen van de Gemeente en zonder welkdanige verbintenis in dit opzicht, kan het gebouw bestaan uit een gelijkvloers + 5 verdiepingen, evenals een ondergrondse parking met 18 plaatsen. De beschikbare oppervlakten op de verdiepingen laten de door de Gemeente gekozen partner toe om ongeveer 18 middelgrote appartementen te bouwen.
De complexiteit van de aanbesteding heeft bovendien te maken met het feit dat de Gemeente vraagt dat de door de Gemeente gekozen partner de financiering van de constructie (op zijn minst in "CASCO" of "gesloten ruwbouwtoestand") van de bibliotheek ten laste neemt en vergoed wordt, volledig of gedeeltelijk, door de commercialisering van de andere delen van het gebouw. Deze commercialisering kan gebeuren onder verscheidene vormen (bijvoorbeeld, de verhuur of de verkoop van de gebouwde appartementen). De Gemeente is bereid, volgens de modaliteiten die bepaald zullen worden in de competitieve dialoog, om haar eigendomsrecht op de aandelen van het terrein met betrekking tot deze andere delen van het gebouw over te dragen. De dialoog zal nauwkeurig de juridische en financiële mechanismes moeten bepalen in verband met de verschillende overdrachten van rechten tussen de Gemeente en de door de Gemeente gekozen partner, tussen de door de Gemeente gekozen partner en de cessionarissen van rechten op het gebouw, en tevens tussen de Gemeente en de cessionarissen van rechten op het gebouw. De financiering van het project valt dus ten laste van de door de Gemeente gekozen partner en het risico op commercialisering eveneens, met dien verstande dat een deel van de kosten van de inrichtingswerken van de bibliotheek ten laste zullen kunnen worden genomen door de Gemeente indien dit noodzakelijk blijkt op basis van de gekozen financiële montage. De dialoog zal bovendien de graad van afwerking en interne inrichtingen van de bibliotheek bepalen, die door de door de Gemeente gekozen partner moet worden uitgevoerd, en die technisch en economisch het meest geschikt zal zijn voor de Gemeente.
De procedure is beperkt. Op basis van de deelnemingsaanvragen ingediend door de kandidaten, zal de aanbestedende dienst overgaan tot hun kwalitatieve selectie. De geselecteerde kandidaten zullen uitgenodigd worden voor de competitieve dialoog.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Deelnemingsvoorwaarden:
Door zich voor deze aanbesteding in te schrijven, verklaart de kandidaat zich niet in een situatie van uitsluiting te bevinden, zoals voorzien in artikel 61 §§1 en 2 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011. De aanbestedende dienst is vrij om het statuut te controleren van de kandidaat van wie de regelmatige offerte economisch gezien het meest voordelig is. Zij vraagt te dien einde aan de betreffende kandidaat om zo snel mogelijk en binnen de vastgelegde termijn de informatie of documenten te verschaffen die toelaten om zijn persoonlijke situatie te controleren.
De weerhouden kandidaturen zullen bovendien beantwoorden aan de volgende selectiecriteria:
? De kandidaat voegt bij zijn offerte een attest dat aantoont dat hij in orde is met de betaling van zijn sociale bijdragen. Voor de Belgische kandidaat gaat het om het attest dat de situatie van de rekening van de kandidaat ten aanzien van de R.S.Z. bewijst, tot en met het voorlaatste kwartaal dat is afgelopen in vergelijking met de datum van de offertes. De kandidaat die buitenlands personeel tewerkstelt, zal het gelijkwaardig geachte attest, afgeleverd door de bevoegde autoriteit van zijn land, moeten overhandigen in overeenstemming met artikel 62 van het KB van 15 juli 2011.
?De kandidaat voegt bij zijn offerte een attest dat aantoont dat hij in orde is met de betaling van de BTW. De kandidaat voegt een attest bij waaruit blijkt dat hij in orde is met zijn verplichtingen inzake BTW volgens de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is, in overeenstemming met artikel 63 van het KB van 15 juli 2011.
? De kandidaat voegt bij zijn offerte een attest 'directe belastingen'. De kandidaat voegt een attest bij waaruit blijkt dat hij in orde is met zijn fiscale verplichtingen inzake directe belastingen, volgens de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is, in overeenstemming met artikel 63 van het KB van 15 juli 2011.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De kandidaat voegt bij zijn offerte de kopie van zijn jaarrekening die de globale jaarlijkse omzet aantonen die werd gerealiseerd in de loop van de drie laatste boekjaren, en die hoger moet zijn dan 12.000.000 EUR/jaar.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De kandidaat voegt bij zijn offerte een verklaring die de lijst vermeldt van de belangrijkste gelijkaardige werken die werden uitgevoerd in de loop van de laatste vijf jaar, het bedrag hiervan, de datum en de openbare of private bestemmeling. De lijst zal voor wat de belangrijkste werken betreft, gestaafd worden door certificaten van goede uitvoering. Deze certificaten vermelden het bedrag, de datum, de plaats van uitvoering en de gegevens van de bouwheer.
De technische bekwaamheid van de kandidaat zal als bewezen worden beschouwd indien hij aantoont minstens 3 aanbestedingen van werken te hebben gerealiseerd met een waarde van meer dan 4.000.000 EUR BTW tijdens de laatste 5 jaar, waarbij elk van deze referenties wordt bewezen door certificaten van goede uitvoering die ondertekend werden door de publieke of private klant.
?De kandidaat bewijst te beschikken over een erkenning als aannemer in categorie D en klasse 8.
Vereiste erkenning: D (Bouwwerken), klasse 8
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Concurrentiedialoog.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: Kwaliteit, Weging: 100
Criterium 2: Prijs, Weging: 100
Criterium 3: Uitvoeringstermijn, Weging: 50
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 12/5/2017
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 15/5/2017 - 14:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
De opdracht bevat de conceptie en de uitvoering.
De toewijzingscriteria van de openbare aanbesteding zijn de volgende:
1. Globale kwaliteit van het door de inschrijver voorgestelde project. (100 punten)
a) De inschrijver voegt bij zijn offerte een intentieschema met betrekking tot de beoogde constructie in zijn geheel. Dit intentieschema zal de vorm aannemen van een schriftelijke uiteenzetting van de intenties van de kandidaat, de creatieve stappen, waarbij de voorstellen en ideeën niet meer dan 15 A4-pagina's in beslag kunnen nemen. Het wordt vergezeld van een grafische schets van het beoogde project. (40 punten)
Worden beoordeeld:
 De stedenbouwkundige integratie (10 punten);
 De functionaliteit en de kwaliteit van de interne ruimten (10 punten);
 De kwaliteit en de duurzaamheid van de voorgestelde materialen, zowel op het vlak van de ruwbouw als van de technieken en afwerkingen (10 punten);
 De kwaliteit en de duurzaamheid van de voorgestelde technische uitrustingen (10 punten).
b) De inschrijver voegt bij zijn offerte een intentieschema met betrekking tot de bibliotheek. Dit intentieschema zal de vorm aannemen van een schriftelijke uiteenzetting van de intenties van de kandidaat, de creërende stappen, waarbij de voorstellen en ideeën echter niet meer dan 15 A4-pagina's in beslag kunnen nemen. Het wordt vergezeld van een originele grafische schets van de bibliotheek. (60 punten)
Worden beoordeeld:
 De stedenbouwkundige integratie (15 punten);
 De functionaliteit en de kwaliteit van de interne ruimten (15 punten);
 De kwaliteit en de duurzaamheid van de voorgestelde materialen, zowel op het vlak van de ruwbouw als van de technieken en afwerkingen (15 punten);
 De kwaliteit en de duurzaamheid van de voorgestelde technische uitrustingen (15 punten).
2. Prijs van de bibliotheek (100 punten)
De kandidaat vermeldt in zijn offerte de prijs die hij de Gemeente vraagt om te betalen als tegenprestaties voor de overdracht van de eigendom van de bibliotheek, zoals gebouwd en ingericht in overeenstemming met de vereisten van de aanbesteding en zijn offerte.
3. Constructietermijn van het gebouw en oplevering van de bibliotheek (50 punten)
De kandidaat maakt een uitvoeringsplanning van de werken over, waarin de fases van de werken van het gebouw in hun geheel worden omschreven, evenals die van de bibliotheek in het bijzonder, vanaf de afsluiting van de openbare aanbesteding. Deze planning kan de maximale termijnen die hierna worden vastgelegd niet overschrijden:
De door Gemeente gekozen partner beschikt over een maximumtermijn van 180 kalenderdagen vanaf de afsluiting van de overeenkomst om zijn vergunningsaanvraag in te dienen en over een maximumtermijn van 540 kalenderdagen vanaf het verkrijgen van gezegde vergunning om de werken uit te voeren en te beëindigen.
In geval van een onvolledig dossier, zal de door de Gemeente gekozen partner moeten beschikken over het ontvangstbewijs van een volledig dossier uiterlijk binnen de 60 kalenderdagen na de kennisgeving krachtens dewelke de administratie aangeeft dat het dossier onvolledig is.
De door de Gemeente gekozen partner zal alle noodzakelijke studies uitvoeren, met inbegrip van de studie betreffende de weerslag op het milieu indien dit wordt vereist.
De planning wordt beoordeeld volgens de volgende subcriteria:
a. De kortheid van de termijn die verstrijkt tussen het afsluiten van de openbare aanbesteding en de indiening van de volledige vergunningsaanvraag voor het gebouw in zijn geheel aan de bevoegde autoriteiten (uitgedrukt in kalenderdagen) (10 punten);
b. De kortheid van de termijn tussen de datum van de aflevering van de vergunning en de voorlopige oplevering zonder voorbehoud van de bibliotheek en de terbeschikkingstelling hiervan aan de Aanbestedende dienst (uitgedrukt in kalenderdagen) (10 punten);
c. De kortheid van de termijn tussen de datum van aflevering van de vergunning en de voorlopige oplevering zonder voorbehoud van het geheel van het gebouw (uitgedrukt in kalenderdagen) (10 punten);
d. Het niveau van detail van de voorgestelde planning (met vermelding van de uitvoering van de studies en de realisatie van de werken) en de geschiktheid hiervan met de werkelijkheid van dit type project (20 punten).
Prijs:
De prijs wordt in de offerte vermeld in euro zonder btw.
De inschrijver vermeldt eveneens het toepasbare btw-tarief.
De inschrijver neemt alle prestaties en kosten van welke aard dan ook ten laste, behalve de kosten die in de documenten van de aanbesteding uitdrukkelijk ten laste worden gelegd van de Aanbestedende dienst.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 30/3/2017

Vergelijkbare advertenties van BDA