AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, Directeur f.f.
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@sprb.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=249294
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/DGE-DBO/2016.0891 Opdracht van ondersteuning van het bouwheerschap met betrekking tot de creatie, de renovatie of de exploitatie van tunnels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Deze opdracht heeft als voorwerp de realisatie van multidisciplinaire opdrachten ter ondersteuning van de opdrachtgeving met betrekking tot de creatie, de renovatie of de exploitatie van tunnels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De opdrachtnemer moet de AO technisch, financieel en juridisch kunnen bijstaan en adviseren in haar hoedanigheid van opdrachtgever voor projecten inzake bouw en/of exploitatie van nieuwe tunnels of projecten voor uitbreiding en/of renovatie en/of exploitatie van bestaande tunnels.
Deze opdracht is:
- een opdracht met bestellingen: de AO bestelt opdrachten bij de opdrachtnemer naargelang de behoeften zich voordoet. Deze opdrachten voor studie, advies en bijstand bij opdrachtgeving zijn van technische en/of financiële en/of juridische aard. De AO vertrouwt via dienstorders specifieke opdrachten toe aan de opdrachtnemer. In elke dienstorder bepaalt de AO de uit te voeren opdracht en taken en de globale en/of gedeeltelijke uitvoeringstermijnen. De AO behoudt zich het recht voor de bestelling afhankelijk te maken van de voorwaarde dat de opdrachtnemer een globale forfaitaire prijs bepaalt voor de uitvoering van de opdracht op basis van de eenheidsprijzen vermeld in zijn offerte, onverminderd wijzigingen van die globale forfaitaire prijs die het gevolg zouden zijn van de toepassing van de formule voor prijsherziening en/of wijzigingen die de aanbestedende overheid kan aanbrengen tijdens de uitvoering en/of omstandigheden als bedoeld in de artikelen 54 tot 56 van het KB van 14 januari 2013;
- een opdracht volgens prijslijst waarbij de opdrachtnemer, onverminderd de vorige paragraaf, gebonden is door de eenheidsprijzen die hij voorstelt in de bij zijn offerte gevoegde inventaris. De inventaris vermeldt vermoedelijke/geraamde hoeveelheden die geenszins bindend zijn voor de AO De hoeveelheden die zijn opgegeven in de inventaris zijn enkel bedoeld om het mogelijk te maken de offertes te rangschikken op basis van prijscriterium
Dit bestek bepaalt de voorwaarden van toepassing op de bestellingsopdracht en de eruit voortvloeiende opeenvolgende reeks bestellingen.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
De opdracht is een bestellingsopdracht. Elke dienstbevel bepaalt het type van uit te voeren prestaties.
De diensten van onderhavige opdracht maken het voorwerp uit van meerdere bestellingen, die door de AO worden geplaatst, afhankelijk van de behoeften en volgens de bepalingen van het huidig bestek, en rekening houdend met de volgende bepalingen :
het totaal bedrag van het geheel der diensten die uitgevoerd worden in het kader van de bestellingen die geplaatst worden tijdens de geldigheidsduur is minstens gelijk aan de som van 1.900.000 EUR;
het totaal bedrag van het geheel der diensten die uitgevoerd worden in het kader van de bestellingen die geplaatst worden tijdens de geldigheidsduur mag de som van 5.700.000 EUR niet overschrijden.
De hiervoor vermelde bedragen zijn inclusief BTW, maar zonder herziening.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
De AO behoudt zich het recht voor om aan alle inschrijvers, voor de gunning van de opdracht, alle bijkomende inlichtingen met betrekking tot de technische documentie gevoegd aan de betrokken offertes, nodig om de offertes te kunnen evalueren, te vragen.
De AO zal zelf, via elektronische raadpleging van de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), de volgende inlichtingen of documenten verzamelen:
Voor de inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid: de inlichtingen of documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
Voor de Belgische inschrijvers:
- het attest van niet-faillissement,
- het attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met de betaling van zijn belastingen.
Voor de buitenlandse inschrijvers:
Zij moeten de AO op haar eerste verzoek de recente documenten in het Nederlands of in het Frans van recente datum (niet ouder dan 6 maanden) bezorgen die werden uitgereikt door de bevoegde gerechtelijke of administratieve overheden en waaruit blijkt dat zij:
- zich niet in een staat van faillissement bevinden, geen aangifte van faillissement hebben gedaan, niet in vereffening verkeren, hun activiteit niet hebben gestaakt of niet verkeren in enige andere toestand die vergelijkbaar is met een gerechtelijke organisatie;
- voldaan hebben aan de vereisten inzake de betaling van de sociale bijdragen voor het personeel dat ze tewerkstellen in de staat waar ze gevestigd zijn;
- voldaan hebben aan de vereisten inzake betaling van de belastingen in de staat waar ze gevestigd zijn.
De inschrijver dient de gevraagde inlichtingen en documenten voor te leggen, zelfs indien hij dit reeds gedaan heeft voor een andere procedure, uitgeschreven door dezelfde AO.
Art. 61 tot 66 - Toegangsrecht
IMPLICIETE VERKLARING OP EREWOORD
Door het indienen van een offerte verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in het artikel 20, §1/1 van de wet van 15 juni 2006 en artikel 61, § § 1 & 2 van het KB van 15 juli 2011 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, zoals gewijzigd.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 5° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de inschrijver die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie dan België tewerkstelt en dat niet beoogd is door artikel 62, § 1 van het K.B. van 15 juli 2011 een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 62, § 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 6° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de niet-Belgische inschrijver een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de fiscale bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
De AO onderzoekt de juistheid van deze impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe, en in het geval dat de AO de nuttige inlichtingen niet kan verkrijgen via elektronische weg (federale informaticatoepassing 'DIGIFLOW'), vraagt hij de betrokken inschrijver om hem zo snel mogelijk en binnen de vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Indien de AO na verificatie vaststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de inschrijver, dan wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de AO een nieuwe rangschikking op met inachtneming van de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt en onderzoekt ze de persoonlijke toestand van de inschrijver die aldus de nieuwe eerst gerangschikte is, en gaat ze zo verder indien nodig.
BELANGRIJKE OPMERKINGEN :
Als de inschrijver een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid is, zal verificatie plaatsvinden voor alle leden van die combinatie, die allen de offerte moeten ondertekenen en de vereiste documenten en documenten bezorgen aan de AO op haar eerste verzoek.
Ingeval van een offerte ingediend onder vorm van een tijdelijke handelsvereniging die nog niet effectief is gevormd, moet de inschrijver verplicht bij zijn offerte een verklaring voegen, door alle partijen ondertekend, waarin deze zich ertoe verbindt de tijdelijke vereniging effectief te vormen ingeval de opdracht hem gegund wordt.
De AO controleert de afwezigheid van uitsluitingsgronden eveneens voor derden op wiens capaciteit de inschrijver zich beroept om te voldoen aan de minimumvereisten inzake financiële draagkracht en technische bekwaamheid. Zij doet dit op dezelfde wijze als hierboven is aangegeven voor de inschrijvers.
De aandacht van de inschrijvers wordt in het bijzonder gevestigd op de bepalingen van het artikel 64 van de het koninklijk besluit van 15.07.2011 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, zoals gewijzigd.
Alvorens een offerte op die grond af te wijzen, nodigt de AO de betrokken inschrijver uit om schriftelijk de nodige verantwoording te bezorgen waaruit blijkt dat de inschrijver geen voordeel in voornoemde zin geniet.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
Art. 67 - Financiële en economische draagkracht
De financiële draagkracht van de inschrijver zal worden beoordeeld aan de hand van een gedateerde en ondertekende verklaring op erewoord met betrekking tot zijn globale omzet over de laatste drie beschikbare boekjaren.
Een verklaring betreffende de totale omzet en de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht uitmaakt, dit over de laatste drie beschikbare boekjaren.
Minimaal vereist niveau: gemiddelde totale omzet over de laatste 3 boekjaren hoger dan of gelijk aan 2.000.000 EUR excl. BTW.
Indien de dienstverlener om redenen die hij dient te verantwoorden, niet in staat is de gevraagde gegevens te verstrekken, mag hij, in overeenstemming met de bepalingen van het artikel 67, § 2 van het KB van 15 juli 2011, voorgenoemd zijn economische en financiële draagkracht aantonen met andere documenten die de AO geschikt acht.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Art. 72 - Technische en beroepsbekwaamheid
Volgende documenten dienen verplicht bij de offerte te worden gevoegd:
Art. 72, 1°: Door het bewijs dat de inschrijver voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen overeenkomstig artikel 77 hieronder.
Art. 72, 3°: Een opgave van de studie-en/of beroepskwalificaties van de dienstverlener of het kaderpersoneel van de onderneming en in het bijzonder van degenen die met de dienstverlening kunnen worden belast:
De dienstverlener dient aan te tonen dat hij beschikt over de diensten van een persoon erkend tot het beroep van advocaat in België.
De dienstverlener dient eveneens te beschikken over de diensten van veiligheids-en gezondheidscoordinator. Als bewijs hiervan, zal de inschrijver, aan zijn deelnemingsdossier een attest toevoegen waaruit blijkft dat deze laatste voldoet aan de voorwaarden van de artikelen 56 en volgende van het koninklijk besluit van 25 januari 2011, voorgenoemd.
Art. 72, 5°: Een verklaring betreffende de gemiddelde jaarlijkse personeelsbezetting van de dienstverlener en de omvang van het kaderpersoneel gedurende de laatste drie jaar.
Ten minstens 120 specialisten en ondersteunend personeel moet mobiliseerbaar zijn door de dienstverlener om te kunnen antwoorden op vragen van de aanbestedende overheid.
Betrokken domeinen:
Civiele bouwkunde/ Stabiliteit met inbegrip van geotechniek en brandbestendigheid van de structuren
Speciale technieken: veiligheids- en exploitatieuitrustingen
Sanitaire ventilatie en rookventilatie
Dossier inzake veiligheid/ risicoanalyse/ interventieplannen en veiligheidsplannen
Verkeersstudies
Juridische en financiële studies
Stedenbouwkundige en milieustudies, geassocieerde procedures.
Profielen: Bouwkundig ingenieurs, architecten, specialisten civiele bouwkunde, specialisten veiligheidsuitrustingen, projectleider, specialisten inzake milieu- en stedenbouwkundige evaluatie, specialist inzake verkeer, specialist inzake overheidsaanbestedingen, specialisten inzake financiën, projectingenieur, controleur der werken, coördinator veiligheid en gezondheid, specialist management van gecertifieerde projecten of equivalent / valorisatie door een solide ervaring (beheer van een team van minimaal 50 persoon, met een minimum van 3 jaar).
Art. 72, 6°: Een verklaring aangaande het materieel en de technische uitrusting (voornamelijk kantoor-en informatica-uitrusting, berekeningsprogramma's en andere programma's gebruikt in het kader van deze opdracht) waarover de inshrijver beschikt om zijn prestaties uit te voeren.
Materiaal:
Hoge debietverbinding die toelaat de dossiers intern en extern te raadplegen
Een honderdtal machines (PC's, servers, printers, scanners, kleurenplotters). Dit aantal kan verminderd worden als de virtualisatie wordt gebruikt door de dienstverlener.
Telefonie- en videoconferentiemateriaal.
Software:
Videoconferentiemateriaal, software voor de uitwisseling van omvangrijke documenten, software voor het ontwerp en het tekenen op pc, software voor civiele bouwkunde (berekening van structuren in 3D/ methodes van de afgewerkte elementen), software voor de berekening van de elektrische installaties, software voor de berekening van de ventilatie (3D-berekening van de stromingsleer met turbulentiemodel en verbrandingsmodel voor de brandsimulaties, 1D-berekening), software voor het projectbeheer met inbegrip van opvolging van de kosten, software voor verkeerssimulatie, GIS-software
Art. 72,7°: De inschrijver moet een lijst verschaffen van de voornaamste studieopdrachten die hij heeft uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar en die gelijkaardig zijn aan diegene die het voorwerp uitmaken van de opdracht, met vermelding van de titel van de studie, het bedrag ervan, de inhoud van de uitgeoefende opdracht, de omvang van het project, de datum en de openbare of private bouwheer, de zelf uitgevoerde en door onderaannemers uitgevoerde prestaties, alsook een beargumentering om te benadrukken in welke zin de desbetreffende opdracht vergelijkbaar is met de onderhavige op vlak van de gevraagde competenties. Deze lijst wordt gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering.
- indien het diensten aan overheden betreft, worden de diensten aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd;
- indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen, worden de diensten aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring op erewoord van de dienstverlener.
Er wordt minstens het volgende gevraagd:
Drie referenties met betrekking tot het uitdenken en de technische opvolging van renovatiewerken aan stedelijke wegtunnels met behoud van verkeer, voor een minimumbedrag van de werken van 15.000.000 EUR excl. BTW;
Een referentie inzake bijstand aan een publiekrechtelijke persoon voor de juridische montage van een bouw- of renovatieproject voor transportinfrastructuur met geïntegreerde financiering (van het type PPP, concessie .) dat een investering van minstens 50 000 000 EUR excl. btw vertegenwoordigt. De referentie moet het structureren van de opdracht omvatten, alsook het opstellen van de opdrachtdocumenten en de bijstand tijdens de gunningsprocedure van de opdracht / aanwijzing van de privépartner.
Een referentie inzake bijstand aan een publiekrechtelijke persoon voor de financiële montage van een bouw- of renovatieproject voor transportinfrastructuur met geïntegreerde financiering (van het type PPP, concessie .) dat een investering van minstens 50 000 000 EUR excl. btw vertegenwoordigt.
Art. 72, 10°: De aanduiding van welk deel van de opdracht de inschrijver eventueel van plan is om in onderaanneming te geven, excl. btw en te verantwoorden som niet inbegrepen.
In dit geval dient een lijst te worden bijgevoegd, waarop duidelijk de eventuele onderaannemers worden vermeld en welke gedeelten van de opdracht aan deze onderaannemer zullen worden toevertrouwd, alsmede de referenties van al deze eventuele onderaannemers (naam, adres, aard van de toevertrouwde opdrachten).
BELANGRIJKE OPMERKINGEN :
Wanneer de inschrijver een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid is (een tijdelijke vereniging of enige andere rechtsvorm) worden de minimale vereisten inzake financiële draagkracht en technische bekwaamheid nagegaan voor de combinatie in haar geheel en niet voor elk lid van de combinatie afzonderlijk.
Om te voldoen aan de bovenvermelde minimale vereisten inzake financiële draagkracht en technische bekwaamheid mag een inschrijver (eventueel bestaande uit een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid) een beroep doen op de capaciteit van een derde op voorwaarde dat hij (i) bij zijn offerte de bijgaande verbintenisverklaring van derden voegt, behoorlijk ingevuld, gedateerd en ondertekend door de betrokken derde en dat (ii) deze derde zich niet in een uitsluitingssituatie bevindt.
Art. 77 - Kwaliteitsgarantie
Document verplicht bij de offerte te voegen :
Een door een onafhankelijke instantie opgestelde verklaring dat de inschrijver aan de ISO kwaliteitsnormen 9000/9001 of equivalent voldoet. De AO erkent gelijkwaardige certificaten van in andere lidstaten gevestigde instanties. Het document waarin de inschrijver de maatregelen beschrijft, die hij neemt om de kwaliteit van zijn prestaties en organisatie te garanderen, wordt eveneens aanvaard (zie hierna artikel 81 - Bij de offerte te voegen documenten).
Klasse: N/A, Categorie: N/A
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 09/11/2016 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
17/11/2016 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
17/11/2016 - 11:00
Plaats: 1035 Brussel, C.C.N., Vooruitgangstraat 80, 5de verdieping, zaal nr. 5.351 ten overstaan van de heer ir. Remi Van Ophem, Directeur bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussels, Brussel Mobiliteit - Directie Adminitratieve Ondersteuning
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbare opening
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Een verplicht, voorafgaand plaatsbezoek, in aanwezigheid van de bevoegde leidend ambtenaar, zoals bepaald op pagina 2 van het huidig bestek of diens afgevaardigde, is voorzien op afspraak vanaf de dag waarop huidig bestek kan worden geraadpleegd. De vraag tot afspraak dient te worden ingediend bij hogervermeld ambtenaar, minimum twee werkdagen voor het effectieve bezoek en ten laatste een kalenderweek voor de opening van de offertes. Een bezoekcertificaat zal door dezelfde ambtenaar worden afgeleverd. Dit document dient bij de offerte te worden gevoegd (zie art. 81 van de administratieve voorwaarden).
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 29/09/2016