AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
citydev.brussels
Gabrielle Petitstraat 6, BE-1080 Brussel
Contact: Renneboog Nathalie
Tel: +32 24225214 E-mail: nrenneboog@citydev.brussels
Internet adres(sen): http://www.citydev.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
GRONDELS - OPROEP VAN PROJECTONTWIKKELAARS VOOR DE ONTWIKKELING VAN ± 4.400 M² BEWOONBARE VLOEROPPERVLAKTE GECONVENTIONEERDE WONINGEN EN DE VESTIGING VAN EEN MEDISCH CENTRUM VAN ± 1.500 M² VLOEROPPERVLAKTE
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Prévinairestraat 72-74-76, Grondelsplein en Grondelsstraat in 1070 Brussel (Anderlecht), België
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Beperkte offerteaanvraag voor een promotieopdracht voor het ontwerp, de realisatie, de financiering en de commercialisering van een duurzaam project met een dertigtal geconventioneerde woningen en een medisch centrum van ± 1.500 m² vloeroppervlakte. De grond is gelegen op de oude bedding van de Zenne, waardoor slechts een halve ondergrondse verdieping mogelijk is.
Onder geconventioneerde woningen moet worden verstaan: woningen gesubsidieerd volgens de voorwaarden van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 2013 betreffende de uitvoering van de stadsvernieuwingsopdrachten van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BS 24/10/2013).
De aanbestedende overheid is eigenaar van het perceel in de Prévinairestraat 74-76 (kadastraal perceel 227 h 3) in 1070 Brussel (Anderlecht) met een kadastrale oppervlakte van 448 m².
De eigendomsverwerving van de volgende percelen is aan de gang:
- kadastraal perceel 227 a 3 met een kadastrale oppervlakte van 416 m²;
- een deel van het Grondelsplein van 556 m² volgens opmeting;
- Prévinairestraat 72, kadastraal perceel 227 d 3 met een kadastrale oppervlakte van 303 m².
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Geraamde waarde zonder BTW: tussen 11000000.00 en 12000000.00 EUR .
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
In deze aankondiging van opdracht wordt onder promotor verstaan: diegene die ofwel in eigen naam ofwel in naam van een tijdelijke vereniging de opdracht binnenrijft.
De promotor mag de werken niet persoonlijk uitvoeren. Hij moet zich laten omringen door van hem onafhankelijke partijen:
- een architect/projectontwerper (een vereniging van maximaal 2 architecten);
- ingenieursbureaus gespecialiseerd in duurzame ontwikkeling, speciale technieken en energieprestaties van gebouwen, akoestiek en stabiliteit;
- een bodemstudiebureau;
- een veiligheids- en gezondheidscoördinator;
- een EPB-adviseur erkend door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
- een controlebureau;
- een aannemer (die de werken zal uitvoeren).
De aannemer, de projectontwerper en de studiebureaus moeten onderling onafhankelijk zijn en elk een afzonderlijke overeenkomst sluiten met de promotor, die optreedt als bouwheer.
De kandidaat-promotor zal een beroep moeten doen op een of meerdere onafhankelijke algemene aannemingsbedrijven die de werken zullen uitvoeren.
Een algemeen aannemer mag zich niet kandidaat-promotor stellen. Een tijdelijke vereniging van een projectontwikkelaar en een of meerdere ondernemingen die worden beoogd als aannemer belast met de werken van het project is niet toegestaan.
De algemeen aannemer mag wel deel uitmaken van dezelfde groep als de promotor.
De promotor treedt op als bouwheer. In die hoedanigheid is hij aansprakelijk voor het ontwerp van het bouwwerk.
De kandidaat-promotor/projectontwikkelaar (met inbegrip van de betrokken partijen als het om een tijdelijke vereniging gaat) moet bijgevolg de volgende documenten bezorgen:
1. de titel of de erkenning op basis waarvan hij zijn beroep mag uitoefenen;
2. een ondertekende verklaring op erewoord dat hij zich niet bevindt in een van de uitsluitingsgevallen bedoeld in artikel 61 van het Koninklijk Besluit Plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011;
3. een geldig RSZ-attest of een analoog attest overeenkomstig artikel 62 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011.
4. de gecoördineerde statuten van de vennootschap alsook in voorkomend geval van de leden van de tijdelijke vereniging.
In het geval van een tijdelijke vereniging moet het kandidaatsdossier de identiteit van alle vermoedelijke leden van de vereniging vermelden en de handtekening van al deze leden bevatten.
De aanvraag tot deelneming moet de volgende documenten met betrekking tot de projectontwerper bevatten:
a. een verklaring op erewoord (naar behoren gedateerd en ondertekend) waarin hij verklaart dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt bedoeld in artikel 61 van het Koninklijk Besluit Plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011;
b. een verklaring op erewoord waarin hij verklaart dat hij geen personeel in loondienst tewerkstelt of, in het geval dat de projectontwerper of het bureau wel personeel in loondienst heeft, een attest met droogstempel uitgereikt door de RSZ, waaruit blijkt dat hij in regel is qua betaling van bijdragen;
c. een bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van België of bij een gelijkaardige organisatie in het land van herkomst van de architect.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De projectontwikkelaar voegt bij zijn kandidatuur:
1. een verslag van de bedrijfsrevisor waaruit blijkt dat de eigen middelen, op het moment van de indiening van de kandidatuur, minstens 1.000.000 euro/jaar bedragen,
2. de gecoördineerde statuten van de vennootschap(pen);
3. een brief van zijn bank (bijlage 3 van het KB Plaatsing);
4. de samenstelling van het aandeelhouderschap van de vennootschap(pen).
Op straffe van uitsluiting van de kandidatuur moet de projectontwerper volgende documenten bezorgen: het bewijs van afsluiting van een verzekering beroepsrisico's BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid) overeenkomstig de Belgische wettelijke en reglementaire voorschriften.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Om de vakbekwaamheid van de projectontwikkelaar en de projectontwerper met betrekking tot de gegevenheden en de ligging van de site en de voorwaarden van het opgelegde programma te kunnen beoordelen, moet de kandidatuur verplicht de volgende inlichtingen, formaliteiten en elementen bevatten:
De promotor moet een correcte dienstverlening kunnen bieden aan de kopers, zowel in het Nederlands als in het Frans.
De kandidaat-promotor moet, op het moment van de kandidaatstelling, door de onderstaande middelen het bewijs leveren dat hij in zijn team minstens over de volgende bekwaamheden beschikt: zijn eigen bekwaamheden als projectontwikkelaar en die die vereist zijn voor een projectontwerper.
De verwachte bekwaamheden moeten worden aangetoond en er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de bekwaamheden met betrekking tot de uitvoering van de opdracht van werken en de conceptuele bekwaamheden met betrekking tot de ontwerpfase.
Ieder ziet erop toe zijn bekwaamheden overeenkomstig de specificiteiten van een design&build-opdracht en de rolverdeling te doen gelden.
De kandidaat-promotor moet zijn bekwaamheden bewijzen aan de hand van de volgende documenten:
a. een nota (maximaal 4 A4-pagina's) waaruit het volgende blijkt:
a.1. de redenen waarom hij meent dat zijn team het meest geschikt is om het project te realiseren. Daartoe moet hij, in het licht van het voorwerp van de opdracht en de context van de operatie, zijn motivatie beargumenteren en zijn begrip van de opdracht en van de specificiteiten ervan uiteenzetten.
a.2. Deze nota bevat ook de samenstelling van het team (projectontwikkelaar - projectontwerper) met:
a.2.1. het soort opgerichte vereniging en de contractuele relaties tussen de partners (tijdelijke vereniging, combinatie met gezamenlijke aansprakelijkheid, combinatie met hoofdelijke aansprakelijkheid, onderaanneming .),
a.2.2. de gemiddelde personeelsbezetting en de beroepservaring en -bekwaamheid van de voornaamste beheerders van het project,
a.2.3. de rolverdeling en de specifieke methodologie die wordt beoogd ten aanzien van de vereisten van de opdracht.
De kandidaat moet de gemeenschappelijke visie van de teamleden toelichten, hoe ze elkaar aanvullen en de geplande wijze van samenwerking tussen hem en de verschillende projectactoren uitleggen.
b. De referenties van de kandidaat-promotor:
Een gedetailleerde beschrijving van 1 (niet meer, niet minder) project bestaande uit hoofdzakelijk nieuwbouwwoningen dat de kandidaat-promotor, alleen of in vereniging, ontwikkelde, en waarvan de voorlopige oplevering plaatsvond tijdens de laatste vijf jaar en de vloeroppervlakte minstens 2.500 m² per project bedroeg.
Een gedetailleerde beschrijving van 1 (niet meer, niet minder) project waarin hoofdzakelijk nieuwbouwwoningen worden gecombineerd met een andere activiteit (die een substantieel aandeel in het project heeft), dat de kandidaat-promotor, alleen of in vereniging, ontwikkelde, en waarvan de voorlopige oplevering plaatsvond tijdens de laatste vijf jaar en de vloeroppervlakte minstens 2.500 m² per project bedroeg.
Elk van de realisaties wordt voorgesteld op maximum 4 A4-pagina's met de hieronder opgesomde punten 1 tot 9.
De punten 10 tot 12 zijn bijlagen bij de voormelde 4 A4-pagina's. Per referentie moeten de volgende elementen worden bezorgd:
1. een beschrijving van het project;
2. indien het project in vereniging werd geleid, een beschrijving van de exacte rol van de kandidaat in het team om de opdracht tot een goed einde te brengen;
3. het initiële en het uiteindelijke bedrag van de werken: indien deze bedragen niet overeenstemmen moet de kandidaat het verschil verantwoorden;
4. de constructieprijs (euro exclusief btw/bruto bovengrondse m², exclusief terrassen, exclusief balkons en exclusief tuinen);
5. de gemiddelde verkoopprijs (euro exclusief btw/verkoopbare m²) per woningtype;
6. de datum van de voorlopige oplevering;
7. de opdrachtgever;
8. de plaats en de uitvoeringstermijn (studies en werf);
9. illustraties aan de hand waarvan de kwaliteit kan worden beoordeeld;
10. het proces-verbaal van voorlopige oplevering (uitsluitend van de gemeenschappelijke delen);
11. de attesten van goede uitvoering voor de meest recente fase van het project:
11.a. indien het constructies voor een overheid betreft, bestaat de verantwoording in
attesten uitgereikt of medeondertekend door de bevoegde instantie;
11.b. indien het constructies voor privépersonen betreft, moeten de prestaties worden geattesteerd door die personen;
12. een nota van maximum een pagina ter staving van de keuze van de referentie (verplicht): deze nota legt uit waarom de referentie relevant is in het kader van deze opdracht met de bedoeling de ervaring van de promotor inzake het voorwerp van de opdracht alsook zijn bekwaamheid om te beantwoorden aan de hieronder vermelde bekwaamheden te doen gelden:
12.a. de bekwaamheid om op een dichte stedelijke site een woonprogramma (appartementsgebouw) te realiseren;
12.b. de bekwaamheid om uiteenlopende woningtypes in eenzelfde complex te produceren;
12.c. de bekwaamheid om het budget te beheersen met een kwaliteitsvolle afwerking van het afgewerkte product;
12.d. de bekwaamheid om een duurzaam project in zijn geheel te leiden op onder meer volgende vlakken: energie, waterbeheer, mobiliteit, sociaal vlak, economisch vlak, afvalbeheer, werfbeheer, uitvoering en materialen.
c. De referenties van de projectontwerper/architect:
Een gedetailleerde beschrijving van 1 (niet meer, niet minder) project bestaande uit hoofdzakelijk nieuwbouwwoningen dat
de projectontwerper, alleen of in vereniging, ontwikkelde, en waarvan de voorlopige oplevering plaatsvond tijdens de laatste vijf jaar en de vloeroppervlakte minstens 1.500 m² per project bedroeg.
Een gedetailleerde beschrijving van 1 (niet meer, niet minder) project van een voorziening dat de projectontwerper, alleen of in vereniging, ontwikkelde, en waarvan de voorlopige oplevering plaatsvond tijdens de laatste vijf jaar en de vloeroppervlakte minstens 750 m² per project bedroeg.
Voor de twee referenties moet de projectontwerper minstens verantwoordelijk geweest zijn voor de ontwerpopdracht. Voor een van de twee referenties moet de projectontwerper minstens verantwoordelijk geweest zijn voor een uitvoeringsopdracht, m.a.w. een volledige architectuuropdracht.
Elk van de realisaties wordt voorgesteld op maximum 4 A4-pagina's met de hieronder opgesomde punten 1 tot 6. De punten 7 tot 9 zijn bijlagen bij de voormelde 4 A4-pagina's.
Per referentie moeten de volgende elementen worden bezorgd:
1. een beschrijving van het project;
2. indien het project in vereniging werd geleid, een beschrijving van de exacte rol van de kandidaat in het team om de opdracht tot een goed einde te brengen;
3. de datum van de voorlopige oplevering;
4. de opdrachtgever;
5. de plaats en de uitvoeringstermijn (studies en werf);
6. illustraties aan de hand waarvan de kwaliteit kan worden beoordeeld;
7. het proces-verbaal van voorlopige oplevering (uitsluitend van de gemeenschappelijke delen);
8. de attesten van goede uitvoering voor de meest recente fase van het project:
8.a. indien het constructies voor een overheid betreft, bestaat de verantwoording in attesten uitgereikt of medeondertekend door de bevoegde instantie;
8.b. indien het constructies voor privépersonen betreft, moeten de prestaties worden geattesteerd door die personen;
9. een nota van maximum een pagina ter staving van de keuze van de referentie (verplicht):
deze nota legt uit waarom de referentie relevant is in het kader van
deze opdracht met de bedoeling de ervaring van de projectontwerper inzake het voorwerp van de opdracht alsook zijn bekwaamheid om te beantwoorden aan de hieronder vermelde bekwaamheden te doen gelden:
9.a. de bekwaamheid om op een dichte stedelijke site een programma van collectieve woonprojecten te realiseren en stedelijk en landschapsgewijs te integreren op de schaal van een huizenblok;
9.b. de bekwaamheid om gemeenschappelijke ruimten te realiseren, met inbegrip van kwaliteitsvolle, robuuste en gezamenlijke buitenruimten;
9.c. de bekwaamheid om gevarieerde, functionele en kwaliteitsvolle woningen in eenzelfde complex te produceren;
9.d. de bekwaamheid om het project een identiteit te geven;
9.e. de bekwaamheid om een duurzaam project in zijn geheel te leiden op onder meer volgende vlakken: energie, waterbeheer, mobiliteit, sociaal vlak, economisch vlak, afvalbeheer, werfbeheer, uitvoering en materialen.
De projectontwikkelaar en de projectontwerper mogen maximaal één identieke referentie voorleggen (dus in totaal twee van de vier gevraagde referenties) en in totaal maximaal een referentie waarvan citydev.brussels de aanbestedende overheid was.
Klasse: N/A, Categorie: N/A
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Beperkt.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 31/08/2016 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
01/09/2016 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
De kandidaten wordt verzocht hun kandidaatsdossier in te dienen op papier (1 origineel exemplaar) en digitaal (pdf-bestand).
De projectontwerpers van de inschrijvers van wie de offerte formeel regelmatig is maar niet gekozen werd, ontvangen een vergoeding van 10.000 euro exclusief btw.
Zowel de kandidaturen als de offertes worden geanalyseerd door een adviescomité voorgezeten door de bouwmeester of zijn vertegenwoordiger.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 22/06/2016