AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Afdeling Bovenschelde
Guldensporenpark 105, BE-9820 Merelbeke
Contact: ir. Vera De Vlieger
E-mail: vera.devlieger@wenz.be
Internet adres(sen): www.wenz.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Uitvoeren van milieuhygiënisch onderzoek in kader van bodem-, materialen- en delfstoffendecreet.
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: Vlaams Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht heeft tot doel het uitvoeren van grondonderzoek ter beoordeling van de milieukwaliteit van uit te graven gronden (opmaken technisch verslag), het bemonsteren van waterbodems, het uitvoeren van oriënterende, beschrijvende bodemonderzoeken, het opstellen van certificaten herkomst, bemonsteren van peilbuizen, bemonsteren en toetsing van specie op acceptatiecriteria monodeponieën, adviesverlening,.. en dit voor verscheidene te realiseren projecten voor Waterwegen en Zeekanaal NV, afdeling Bovenschelde.Hierbij wordt opdeling gemaakt tussen de reguliere projecten (Perceel 1 ) en de projecten kaderend in het Seine-Schelde project (Perceel 2).
De dienstverlener moet zich baseren op de volledige milieuwetgeving.
Alle onderzoek dient te gebeuren conform het Decreet betreffende de Bodemsanering en Bodembescherming, het Materialendecreet, het Vlarebo, het Vlarema, het Vlareop, het Vlarel, het Vlarem I en II (deze opsomming is niet limitatief),.en alle daarbij geldende codes van goede praktijk.
De onderzoeksresultaten moeten o.a. leiden tot het bekomen van conform verklaringen technische verslagen, grondstofverklaringen, bodemattesten, certificaten herkomst,.
De dienstverlener moet beschikken over de deskundigheid om te weten welke wetgeving waar en wanneer moet worden toegepast. Hij moet ook altijd de richtlijnen volgen die OVAM oplegt.
De opdracht omvat het administratief onderzoek, het uitwerken van een bemonsteringsstrategie, de boringen en staalname, de analyses en beoordeling ervan en het formuleren van een kwalitatief en kwantitatief advies naar de opdrachtgever.
In vele opdrachten is ook staalname van op het water noodzakelijk.
Deze opdracht is een opdracht voor aanneming van diensten in de zin van art. 3 van de Wet van 15 juni 2006.
In het bijzonder kunnen volgende opdrachten vermeld worden (niet limitatief):
- Uitvoeren van bodem-, en waterbodemonderzoeken conform de van toepassing zijnde wetgeving, codes van goede praktijk en compendia, vanaf het uitwerken van een planning en monsternamestrategie, over de staalname op het terrein en analyse door erkend(e) labo('s) tot het interpreteren van de resultaten en rapporteren hierover in verslagen.De bodemonderzoeken kunnen zich voordoen over het gehele ambtsgebied van de aanbestedende overheid en situeren zich binnen verschillende takken van de milieuwetgeving, o.a.
- Oriënterende, beschrijvende of gecombineerde bodemonderzoeken in het kader van onteigeningsprocedures of afsluiten van concessies;
- Oriënterende, beschrijvende of gecombineerde bodemonderzoeken in kader van de periodieke onderzoeksplicht voor gronden waarop risico-inrichtingen worden geëxploiteerd;
- onderzoeken i.k.v. de gebruiksmogelijkheden van al dan niet uitgegraven partijen grond die vrijkomen op werven van de aanbestedende overheid (technisch verslag grondverzet, studie ontvangende grond, verkennend bodemonderzoek);
- onderzoeken in het kader van baggerwerken (gebruiksmogelijkheden van bagger en ruimingspecie);
- onderzoek in het kader van bepaling van de verwerkingscategorie voor partijen die afgevoerd dienen te worden;
- onderzoeken in het kader van aanvaarding van specie op stortplaatsen/bergingssites al dan niet in beheer van de aanbestedende overheid;
- onderzoeken in het kader van het bekomen/aanpassen van certificaat herkomst cfr. Oppervlaktedelfstoffendecreet;
- Aanvragen van grondstofverklaringen en conformverklaringen bij de bevoegde instanties;
- Hertoetsingen aan nieuwe regelgeving, actualiseren van reeds bestaande rapporten;
- Nemen van controlestalen (al dan niet opgelegd door de toezichthoudende overheid) zowel in spoed als niet in spoed en rapporteren over de resultaten;
- Opvolging en rapportage over analyseresultaten van peilputten ;
- Bijstand verlenen in het kader van calamiteiten die zich voordoen op het territorium van de aanbestedende overheid en een impact zouden kunnen hebben op verontreiniging van bodem, grond- en oppervlaktewater. Dit kan inhouden: staalnames organiseren, rapporteren over aard en ernst van bij calamiteit ontstane verontreiniging, afperkende maatregelen voorstellen etc.;
- Opmaken van bodemsaneringsprojecten;
- Begeleiden van kleinschalige bodemsaneringsprojecten en bodemkundige terreinbegeleiding;
- Verlenen van gericht milieuadvies in het kader van Vlarebo en Vlarema;
Volgens de CPV-classificatie hebben deze diensten betrekking op:
71351500-8 Bodemonderzoeksdiensten.
71900000-7 Laboratoriumdiensten
90732400-1 Adviesdiensten op het gebied van bodemvervuiling
45111250-5 Uitvoering van bodemonderzoek
II.1.8. Verdeling in percelen: Ja.
Er dienen offertes te worden ingediend voor: een of meer percelen.
INLICHTINGEN OVER PERCELEN:
Perceel 1: 16EGGE1604 - perceel 1
Korte beschrijving:
Milieuhygiënisch onderzoek in kader van projecten horende tot reguliere taken van de afdeling Bovenschelde.
Perceel 2: 16EGGE1604 - perceel 2
Korte beschrijving:
Milieuhygiënisch onderzoek in kader van projecten horende tot het Seine-Schelde project.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Door in te schrijven op deze opdracht, verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in art. 61.
Volgende documenten moeten aan de offerte toegevoegd worden:
- voor alle inschrijvers: een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke instantie of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat de betrokkene niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf bedoeld in artikel 61, §1 en §2 KB Plaatsing;
- voor de Belgische inschrijver die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de sociale zekerheidswetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie: een attest dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die ten laatste de uiterste dag bepaald voor de ontvangst van de offerte opgemaakt is, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is;
- en bijkomend voor de buitenlandse inschrijvers :
- Een origineel attest uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie van het land waar hij gevestigd is en waaruit blijkt dat hij heeft voldaan aan de voorschriften inzake bijdragen voor de sociale zekerheid overeenkomst artikel 62, §2 KB Plaatsing;
- Een getuigschrift van niet-faillissement uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie van het betrokken land;
- Een attest uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie waaruit blijkt dat de betrokkene in orde is met de betaling van zijn belastingen (directe belastingen en btw).
De attesten zijn niet ouder dan drie maanden te rekenen vanaf de datum van de opening van de offertes.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De inschrijvers tonen hun financiële en economische draagkracht aan door het volgende document/de volgende documenten :
- Een passende bankverklaring (conform bijlage 3 van het K.B. Plaatsing).
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Erkenning van de dienstverlener
De dienstverlener is erkend als bodemsaneringsdeskundige type 2 (Vlarel art. 6 6°) en bevindt zich niet in één van de gevallen zoals genoemd in art. 53/5 van het Vlarel.
De dienstverlener is tevens erkend voor monsterneming waterbodem conform Vlarel bijlage 3 5°-pakket MA.1
De dienstverlener zelf dient nominatief over deze beide erkenningen te beschikken. Hij kan zich wel beroepen op draagkracht van andere entiteiten indien hij bijkomend gebruik maakt van deze entiteiten tijdens de uitvoering van de opdracht.
Wanneer een van deze erkenningen in de loop van de opdracht wordt geschorst of opgeheven, kan de aanbestedende overheid de opdracht eenzijdig stopzetten zonder recht op schadevergoeding. In dit geval wordt de dienstverlener enkel vergoed voor de afgewerkte deelopdrachten.
De inschrijvers tonen verder hun technische bekwaamheid aan door de volgende referentie(s):
1) Een lijst van de belangrijkste diensten uitgevoerd gedurende 3 jaar voorafgaand aan de aankondiging van deze opdracht waaruit zijn ervaring in de bedoelde materie moet blijken en die worden gestaafd met getuigschriften van goede uitvoering. Deze getuigschriften vermelden:
- de inhoud van de opdracht;
- het bedrag van de opdracht;
- de uitvoeringsperiode van de opdracht;
- de naam en contactgegevens van een contactpersoon bij het bedrijf, de instelling of de organisatie waarvoor de opdracht werd verricht;
- of de diensten werden uitgevoerd volgens de regels van de kunst en of ze op regelmatige wijze tot een goed einde werden gebracht.
In geval van diensten voor particulieren, kunnen de referenties, bij ontstentenis van een getuigschrift van de opdrachtgever, worden gestaafd door een verklaring op erewoord van de inschrijver zelf.
Voormelde lijst dient minstens 1 dienstenopdracht van élk van volgende deeldomeinen te bevatten
grondverzet: projecten met grondverzet > 5.000m³
Oriënterend bodemonderzoek of Beschrijvend Bodemonderzoek
Waterbodemonderzoek op bevaarbare waterwegen
2) Een verklaring die de werktuigen, het materieel en de technische uitrusting vermeldt waarover de inschrijver zal beschikken voor het uitvoeren van de opdracht. De inschrijver kan zich beroepen op draagkracht van andere entiteiten indien hij gebruik maakt van deze entiteiten tijdens de uitvoering van de opdracht. Daarbij dient voldaan aan de onder art. 74 opgenomen voorwaarden - in het bijzonder dient een behoorlijk ondertekende en gedagtekende verbintenis met deze entiteiten bij de offerte gevoegd.
De inschrijver dient aan te tonen te kunnen beschikkine over
het vereiste materieel en de vereiste bemonsteringstechnieken voor het uitvoeren van deze opdracht - met bijzondere aandacht voor monsternames van op het water (bevaarbare waterlopen);
de nodige labo's de vereiste erkenningen voor het uitvoeren van de analyses die in kader van deze opdracht worden gevraagd.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: offertebedrag, Weging: 60
Criterium 2: kwaliteit van het ter beschikking gestelde personeel, Weging: 20
Criterium 3: kwaliteit van de projectorganisatie en -uitvoering, Weging: 20
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 18/08/2016 - 09:30
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja.
Prijs: 53.00 EUR.
Betalingstermijnen en -methode: Verkoop van de aanbestedingsdocumenten:
Op CD-rom na overschrijving van de som van 53,00 euro (incl. BTW), op rekeningnr. BE89 3751 1171 5585 van Waterwegen en Zeekanaal NV, Oostdijk 110, 2830 WILLEBROEK, met vermelding van besteknr. 16EGGE1604.
Digitaal te downloaden via de website http://e-loket.wenz.be/konakart/Welcome.do na betaling met kredietkaart (Visa, Mastercard) of bankkaart.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
18/08/2016 - 09:30
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
18/08/2016 - 09:30
Plaats: Merelbeke
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
- uitvoeringstermijn : zie bestek
- bij toepassing van art. 26, §1, 2° b) van de wet heeft de aanbestedende overheid het recht deze opdracht te herhalen
- de inventaris wordt via een Excel-bestand ter beschikking gesteld.
De inschrijver maakt gebruik van dit bestand voor het invullen van zijn inventaris.
AAN DIT BESTAND MOGEN GEEN WIJZIGINGEN WORDEN AANGEBRACHT MET UITZONDERING VAN HET INVULLEN VAN DE GRIJZE INVULVELDEN.
De inschrijver dient het ingevulde Excel-document te converteren naar een afdrukbaar pdf-bestand.
ZOWEL HET EXCEL- ALS HET PDF-BESTAND MOETEN WORDEN OPGELADEN EN INGEDIEND VIA E-TENDERING. Bij tegenstrijdigheid tussen beide bestanden, wordt het pdf- bestand geacht de werkelijke bedoeling van de inschrijver te zijn en is het pdf-bestand aldus het enige rechtsgeldige.
Een handleiding voor het omzetten van de inventaris van Excel naar pdf is beschikbaar op http://mow.vlaanderen.be/qc en is ook bijgevoegd als bijlage bij dit bestek.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 08/06/2016